Zeytinliklerimizin madencilik , enerji, petrol ve dogalgaz arama, jeoter mal tesisler, sanayi, turizm, imar amaçlı talanına yönelik girisimler geçmişten günümüze gündemden düşmüyor. Anayasa ve de yasalardaki koruyucu hükümlere ragmen 2002 yılından beri sürekli gündeme gelen mevzuat degişiklikleri, doğayı ve tarımı korumaya duyarlı kesimlerin toplumsal mücadelesi ve hukuk mücadelesi ile defalarca yargı tarafından durduruldu.
En son, 2017 tarihli Maden Yonetmeligi'nin 115. maddesine, 1 Matt 2022 tarih ve 31765 sayılı Resmi Gazete'de yaymlanan değişiklikle eklenen fıkra, zeytinliklerimizin olüm fermanıdır.
Anayasal Hukuk Devletinde "Normlar Hiyerisi"ne gore; Yasalar Anayasaya, Yonetmelikler ise Yasalara aykırı düzenlenemez.
Anayasa 'nın 44. ve 45. maddeleri tarımın, üreticinin ve tanmsal üretim alanlarının korunmasını düzenlemektedir.
1939 tarihli Zeytinciliğin Islahtı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanun; zeytinliklerin korunmasını ve geliştirilmesini düzenlemektedir. Zeytinlik alanlarının daraltılamayacagını belirten Yasaya gore; zeytinliklerin 3 kilometre yakında zeytin işleme tesisi dışında toz çıkaran hiçbir tesise izin verilmez
2005 tarihli 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu; toprağın korunması, geliştirilmesi, tarımsal arazilerin çevre öncelikli sürdürelebilir kalkınma ilkesine uygun olarak planlı kullanımı düzenlemektedir. Yasa; zeytinlik gibi Dikili ve Özel Ürün ar·azilerimizi de korumaktadır.
2017 tarihli Maden Yonetmeligi zaten gerekli istisnalan madencilik lehine vermişken,1 Mart 2022 tarihli yonetmelik değişikiiği ile Ege'de ve de ülkemizin her yerindeki zeytinliklerimizin talanına normlar hiyerarisine aykrırı bir şekilde yeni bir yasal kılıf hazırlanmaktadır.
Yonetmelik degişikligi ile;
Tarım alanlanlarını, meraları, zeytinlikleri, ormanları korumak yerine enerji amaçlı kömür ve jeotermaI faaliyetlerde belli şirketlere yönelik yeni imtiyazların gündeme getirilmesi kabul edilemez.
Degişiklikte yer alan "kamu yaran" kavrarmı geçmişteki olumsuz uygulamalar ortada iken zeytinliklerin gelecegi adına ciddi bir tehlikedir ve kabul edilemez.
Faaliyetlerin bitiminde sahayı rehabilite ederek eski hale getirme taahhüdü, gecmiş uygulamalar dikkate alığında işlevsizdir ve kabul edilemez.
Asırlık zeytinliklerin belli şirketlerin karı icin taşınmaya calışılması ya da şekilsel yeni zeytinlik dikilmesi taahhüdünün bilimsel hicbir açıklaması yoktur ve kabul edilemez.
Tarım ve Orman Bakanlığı ‘nın temel görevi zeytinlikleri koulşuz korumak, zeytin ve zeytinyagı üretimini artırmak iken, bu görevini yok sayarak, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı' nın doğayı ve tarım alanlarını yok edecek uygulamalanna rıza göstermesi, aracılık yapması kabul edilemez.
Biz, asağıda imzası bulunan kurum ve kuruşlar olarak;
Bir yandan kamuoyunu doğru bilgilendirerek ülke düzeyinde toplumsal mücadelemizi sürdürecegiz.
Diğer yandan eş zamanlı olarak yönetmelige karşı her türlü yasal yoldan mücadelemizi sürdürecegiz
Yonetmelik değişikligi ile verilecek yeni izinler icin de hukuki süreci iletilecegiz. Kamuoyuna saygı ile duyurulur.
HAY-KOOP
KESK TARIM ORKAM-SEN
KIRSAL ÇEVRE
TARGET
TARGEV
TMMOB GIDA MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB KİMYA MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI
TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ
TÜM KÖY SEN
TÜRKiİYE BİYOLOGLAR DERNEĞİ
TÜRKİYE ORMANCILAR DERNEĞİ
TÜRKİYE ZİRAATÇILAR DERNEĞİ
TUSKOOP-BİR
VETERİNER HEKİMLER DERNEĞİ